HISTORIA

Historia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 5

Z ŻYCIA SZKOŁY

Informacje, wydarzenia, zaproszenia

nauczyciele

Kadra pedagogiczna naszej szkoły

GOdziny dostępności

kalendarz roku szkolnego

2022 / 2023

świetlica

Zasady pracy

wolontariat

Chcesz pomóc? Zapraszamy

Sukcesy uczniów

Jesteśmy dumni z naszych uczniów

Biblioteka

Zasady pracy

godziny pracy specjalistów

Harmonogram

dokumenty

pliki do pobrania

zajęcia pozalekcyjne

Oferta dodatkowych zajęć

informacje dla rodziców

Organizacja pracy szkoły

samorząd uczniowski

skład, zadania, projekty

rada rodziców

numer konta bankowego, skład, rozliczenia

jadłospis

projekty

Zapraszamy do udziału w konkursie pt. „Psie troski”

Zapraszamy do udziału w konkursie Ogólnopolskim z okazji Światowego dnia zwierząt pt. „Psie troski” 2024/2025
Organizator:
Organizatorem konkursu jest Fundacja Serce Świata z siedzibą przy ul. Borecka 25, 03-034 Warszawa. Konkurs odbywa się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Patronatem honorowym konkursu jest Minister Edukacji i Nauki. Uczestnictwo w konkursie jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu.
Szczegółowy regulamin konkursu znajduje się na: https://serceswiata.org/__konkurs-2024-2025/
Cel konkursu:

  • Edukowanie społeczeństwa na temat odpowiedzialnej opieki nad psami i promowanie wartości miłości oraz empatii wobec zwierząt.
  • Zwiększanie świadomości potrzeb i dobrostanu psów.
  • Angażowanie młodszej generacji w postrzeganie i rozumienie potrzeb zwierząt poprzez kreatywną ekspresję.

Kryteria uczestnictwa:
Konkurs skierowany jest do dzieci uczęszczających do klas 1-3 szkół podstawowych oraz zerówek.
Co należy zrobić:
Temat: Ilustracja do książki „Psie troski” Tom Justyniarski, która uczy odpowiedzialności i empatii wobec zwierząt .
Stwórz ilustrację w formacie A4, inspirowane przygodami bohaterów książki „Psie troski”
Na odwrocie każdej pracy uczestnik powinien wpisać czytelnie:
Nazwa szkoły – imię nazwisko, klasa, numer strony z lektury „Psie troski” z której fragment będzie ilustrowany.

Kryteria oceny pracy:

  • Oryginalność  kreatywność,
  • Estetyka i wykonanie

Zasady przekazania prac:
Każda praca konkursowa musi być ściśle związana z jakimś fragmentem książki „Psie troski”. Każdy uczestnik konkursu wykonuje jedną pracę w formacie A4 wybranymi przez siebie technikami plastycznymi.

Nagrody:

  1. Tablet Samsung Galaxy Tab A9 dla autora najlepszej pracy!
  2. Niespodzianka dla nauczyciela z największą liczbą zgłoszeń
  3. Książki dla szkolnej bibliotek
  4. Dla wszystkich uczestników piękne dyplomy!

Sponsorami nagród są: Najpiękniejsze Książki Dla Dzieci Kosze upominkowe Endi-mar.
Nie przegapcie szansy na kreatywną zabawę i wspaniałe nagrody!
Prace należy dostarczyć do p. Barbary Owczarek lub Beaty Petlakowskiej do 6.12.2024 r.

Konkurs plastyczny na ilustracje do lektury „Psie troski” III edycja 2024/2025

Ogólnopolski konkurs „Ze szkolnej ławki na okładki” – zapraszamy do udziału

Ogólnopolski konkurs „Ze szkolnej ławki na okładki”

Zapraszamy i zachęcamy do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie “Ze szkolnej ławki na okładki” pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka oraz Prezydenta Miasta Lublin, którego organizatorem jest Księgarnia Bookland. Konkurs skierowany jest do uczniów klas 1-8. Pula nagród w konkursie wynosi 25 tysięcy złotych!
Zadanie konkursowe podzielone jest na dwie kategorie:

  • klasy 1-3 namaluj nową okładkę do swojej ulubionej książki. Nie rysuj książki, nie dodawaj tytułu, ani autorów, ale pokaż np. wybraną scenę, miejsce, bohaterów tak, aby nikt nie miał wątpliwości – o jaką książkę chodzi.
  • klasy 4-8 sfotografuj nową okładkę do swojej ulubionej książki. Nie fotografuj książki, nie dodawaj tytułów, ani autorów, nie używaj programów graficznych. Uchwyć krajobrazy, scenki, postaci tak, aby nikt nie miał wątpliwości o jaką książkę chodzi.

Wszystkie informacje na temat konkursu znajdziecie na stronie www.bookland.com.pl/konkurs-ze-szkolnej-lawki-na-okladki.
Fundatorami nagród w konkursie są wydawnictwa Alexander, Zielona Sowa, Labreto, Castro, SQN, Agora, Winning Moves, Buchmann, Uroboros, Wydawnictwo WAB, Filia, Czarna Owca, No Bell, MARTEL, Trefl Books oraz Helion. Patronem medialnym jest Polskie Radio Lublin

Nagrody
Pula nagród w konkursie wynosi 25 tysięcy złotych! Wśród nich są nagrody:

  • dla uczniów: Zestawy książek, gier i puzzli o wartości 600, 500 i 400 złotych dla pierwszych trzech miejsc z kategorii: klasy 1-3, klasy 4-8 oraz szkoły ponadpodstawowe,
  • dla szkół: Pięć szkół, które najaktywniej będą promować nasz konkurs oraz prześlą największą ilość prac, otrzymają pakiety książek, gier i puzzli o wartości 3000 złotych,
  • nagroda specjalna: Wycieczka zapoznawcza dla 1, aktywnej klasy, połączona z warsztatami edukacyjnymi w nowoczesnym centrum dystrybucyjnym firmy Edu-Książka i księgarni Bookland w Lublinie. Z tego miejsca wysyłane są książki na całą Polskę! Nasze centrum to ponad 9000 m2 i 4 piętra na których składowane są książki, gry i zabawki – prawie jak w fabryce świętego Mikołaja.

Pod uwagę będą brane szkoły, które spełnią 3 poniższe warunki:

  • Zamieszczą link do konkursu na swojej stronie;
  • Zamieszczą informacje o konkursie w swoich mediach społecznościowych;
  • Zgłoszą minimum 10 prac z całej szkoły.

Prace oddajemy do 8.11.2024r., w klasach 1-3 do wychowawców, w klasach 4-8 do biblioteki ( p. Beaty Petlakowskiej).

Banner Ogólnopolskiego konkursu „Od szkolnej ławki na okładki”.

Noc Bibliotek

Ach… Co to była za noc!
Dnia 11 października uczniowie kl. 4-8 wzięli udział w 10. edycji ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek pod hasłem „Moc bibliotek”. Była to noc pełna atrakcji i niespodzianek. Nasze wydarzenie rozpoczęliśmy od wysłuchania fragmentu opowiadania pt. „Burza” z tomu „Gorzka czekolada”, który przedstawili nam zaproszeni goście: dyrektor MOK – u w Żorach – Damian Halmer, przewodnicząca Koła Gospodyń Wiejskich w Baranowicach – Danuta Pyrek oraz dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 5 – Renata Gałużna. Następnie 10 grup wykorzystując swoje detektywistyczne umiejętności i mapkę, zmierzyło się z szyframi, łamigłówkami, kośćmi Story Cubes oraz zadaniami sportowymi. Nie mogło też zabraknąć dyskoteki i seansu filmowego. Wydarzenie zaliczamy do bardzo udanych i mamy nadzieję, że w przyszłym roku będzie powtórka.
Dziękujemy firmie AS Vending oraz Radzie Rodziców za zapewnienie kolacji i śniadania.

Pasowanie na czytelnika

11 października 2024 odbyło się również pasowanie na czytelnika, czyli oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Specjalnie na tę okazję została przygotowana krótka część artystyczna przez uczniów klasy IV b, którzy przekazali pierwszoklasistom prośby książki. Uczniowie klasy I odgadywali, także bajkowe zagadki, które sprawdziły ich znajomość bohaterów baśni i bajek. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy w obecności Pani wychowawczyni złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. Po przyrzeczeniu nastąpiło uroczyste pasowanie na czytelnika, którego dokonała Królowa Książka. Nasi nowi czytelnicy otrzymali zakładki do książki oraz pamiątkowy dyplom, który będzie im przypominał o tym uroczystym wydarzeniu.

Walentynki w bibliotece

14 lutego uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły byli zachęcani, by na wyciętych sercach dokończyli zdanie „Kocham bibliotekę, bo…” i przyczepiali je w wyznaczonym miejscu. Akcja ta wspaniale uzmysławiała uczestnikom, jak ważna jest dla nich biblioteka, ale była też swego rodzaju ankietą na temat pracy biblioteki i tego, co ważne dla jej użytkowników.

„Kocham bibliotekę bo…” – przyklejone serca z dokończonym zdaniem.
Akcja w ramach Walentynek w bibliotece.

Książka jest dobra na wszystko…

14 listopada to Ogólnopolski Dzień Biblioterapii, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Czytanie daje siłę!”.  Data upamiętnia rocznicę zarejestrowania Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, które rozpoczęło swoją działalność w 1997 roku.  Organizatorzy – Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne – podkreślają, że „odpowiednio zastosowana literatura może wspomóc proces radzenia sobie z problemami i kryzysami dnia codziennego”. Odmianą biblioterapii dla dzieci jest bajkoterapia, czyli terapia przez opowieści. Badania psychologów pokazały,  że czytając dziecku określone historie, można mu pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych takich, jak np. lęki lub pierwsze dni w przedszkolu czy w szkole, pojawienie się rodzeństwa, śmierć kogoś z rodziny.

Plakat „Ogólnopolski Dzień Biblioterapii „Czytanie daje siłę”

Wielka Liga Czytelników

Zapraszamy do udziału w VII Ogólnopolskim Konkursie „Wielka Liga Czytelników” skierowanym do uczniów klas 1–8 szkół podstawowych organizowanym w roku szkolnym 2023/2024.
Udział w konkursie jest bezpłatny. Konkurs jest organizowany w trzech kategoriach:
1) klasy 1–3 szkół podstawowych;
2) klasy 4–6 szkół podstawowych;
3) klasy 7–8 szkół podstawowych.

I. Zgłoszenia uczestników do konkursu
1. Uczniowie szkół podstawowych, którzy chcą wziąć udział w konkursie zgłaszają się do Koordynatorów swojej placówki ( p. Sabiny Wiśniewskiej, p. Beaty Petlakowskiej, p. Elżbiety Krakowiak).
2. Uczestnicy rejestrowani są na platformie WLC przez Koordynatorów Placówek na podstawie zgłoszenia udziału w konkursie zawierającego zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz wizerunku uczestnika konkursu, podpisanych przez rodzica/opiekuna prawnego ucznia ( do odbioru w bibliotece szkolnej/ u nauczycieli koordynatorów). Warunkiem udziału ucznia w konkursie jest podanie indywidualnego adresu e-mail, koniecznego do aktywacji konta uczestnika na platformie WLC.
3. Każdy Uczestnik zarejestrowany przez Koordynatora Placówki otrzymuje wiadomość e-mail z dostępem do konta internetowego znajdującego się na platformie WLC. Na koncie tym będą umieszczone wyniki uczestnika wprowadzane przez Koordynatora.

II. Przebieg konkursu
1. Konkurs przebiega w trzech etapach:
1) Etap pierwszy (szkolny/biblioteczny) – indywidualne zdobywanie sprawności czytelniczych w szkołach podstawowych.
2) Etap drugi (test półfinałowy) – test indywidualny w szkołach podstawowych.
3) Etap trzeci (ogólnopolski) – test drużynowy online (finał).

III. Etap pierwszy konkursu – sprawności czytelnicze, rozpoczyna się 23 października 2023 r. i trwa do 1 marca 2024r.
1. Uczestnik konkursu pobiera formularz zgłoszeniowy u Koordynatora Placówki lub ze strony internetowej konkursu (www.wielkaliga.pl). Formularz zgłoszeniowy wypełnia rodzic/opiekun prawny i przekazuje Koordynatorowi placówki.
2. Koordynator Placówki wpisuje dane uczestników na platformę WLC.
3. Uczestnicy pierwszego etapu zdobywają sprawności poprzez czytanie książek konkursowych z listy tytułów wybranych przez Koordynatora Placówki oraz rozwiązywanie przygotowanych do nich testów. Warunkiem koniecznym zaliczenia pierwszego etapu konkursu jest zdobycie minimum pięciu sprawności.
4. Organizatorzy WLC udostępniają na platformie WLC Koordynatorom Placówek elektroniczną wersję testów wraz z kluczami odpowiedzi do wybranych przez nich książek.
5. Testy do przeczytanych książek udostępnia uczestnikom konkursu Koordynator Placówki. Testy zawierają pytania dotyczące treści całej książki lub jej fragmentu, a także pytania interdyscyplinarne powiązane z treścią książki.
6. Każdy formularz testu WLC dotyczy jednej książki. Za wypełnienie każdego formularza można uzyskać maksymalnie 100 punktów. Do zaliczenia każdego testu konieczne jest zdobycie minimum 80 punktów. Za zaliczenie testu uczniowie otrzymują jedną sprawność. Koordynator Placówki wprowadza informacje o uzyskanych przez uczniów sprawnościach na platformę WLC.
7. Uczestnik konkursu rozwiązuje test do danej książki tylko raz.
8. Niezaliczenie testu nie dyskwalifikuje ucznia z konkursu. Uczestnik może kontynuować udział w projekcie, rozwiązywać testy do innych książek i zdobywać sprawności.
9. Dozwolona, a nawet wskazana jest wspólna praca dzieci z rodzicami/opiekunami. Rodzice/opiekunowie powinni wspierać dzieci podczas udziału w konkursie np. poprzez wspólne czytanie książek konkursowych, czy też zachęcanie do ich czytania, pomoc przy rozwiązywaniu testów polegającą na nakierowaniu młodych czytelników na właściwy tok myślenia czy odpowiednie źródło informacji. Rodzice/opiekunowie pomagają w rozwiązywaniu zadań, ale nie mogą wypełniać testu za dziecko. Wyjątkiem jest pomoc przy wypełnianiu testu przez uczniów klas pierwszych, którzy nie opanowali jeszcze umiejętności pisania.
10. Koordynator Placówki przyjmuje od uczniów rozwiązane testy pierwszego etapu do 1 marca 2024 r. W kolejnym etapie konkursu – teście półfinałowym, mogą wziąć udział wyłącznie ci uczestnicy konkursu, którzy zdobędą minimum 5 sprawności.

IV. Etap drugi konkursu – test półfinałowy – 14 marca 2024 r. odbywa się w szkole bez udziału rodziców i bez dostępu do konkursowej lektury. Test półfinałowy będzie dotyczył znajomości treści książki, wskazanej przez Komitet Organizacyjny, innej dla każdej kategorii. Tytuły książek zostaną udostępnione na stronie konkursu www.wielkaliga.pl. Po przeprowadzeniu testu półfinałowego placówki uczestniczące w konkursie wyłaniają do etapu ogólnopolskiego maksymalnie po trzech zawodników z każdej kategorii (kl. 1–3, kl. 4–6 i kl. 7–8), którzy uzyskali najlepsze wyniki w teście półfinałowym, ale nie mniej niż 80% punktów. Zwycięzcy etapu drugiego tworzą drużynę (od 1 do 3 uczniów) reprezentującą daną placówkę w trzecim (ogólnopolskim) etapie konkursu.

V. Etap trzeci (finał ogólnopolski) – test drużynowy online – 9 maja 2024 r. odbywa się w szkole lub bibliotece publicznej bez udziału rodziców i bez dostępu do konkursowej lektury.

Szczegółowe informacje na stronie internetowej: www.wielkaliga.pl

Zgody dla uczestników do pobrania: https://wielkaliga.pl/polska/index.php#dokumenty

Lista tytułów dla poszczególnych klas znajduje się pod linkiem ( lub do odbioru w bibliotece szkolnej):

Klasy 1 – 3:

Klasy 4-6:

Klasy 7:

Koordynatorzy:
p. Sabina Wiśniewska, p. Beata Petlakowska, p. Elżbieta Krakowiak.

BIBLIOTEKA

Biblioteka (gr. βιβλιοθήκη bibliotheke; βιβλίον biblion – książka, θήκη thēkē – zbiornik) – instytucja kultury, która gromadzi, przechowuje i udostępnia materiały biblioteczne oraz informuje o materiałach bibliotecznych (swoich i obcych)[1].

W praktyce funkcjonują biblioteki publiczne, biblioteki prywatne, biblioteki kościelne i inne opisane w dalszej części artykułu.

Ogólne zasady działania bibliotek publicznych określa Ustawa z czerwca 1997 z późniejszymi poprawkami. „Biblioteki i ich zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. Biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej”[2].

Materiały biblioteczne to zbiór dokumentów, które są gromadzone, przechowywane i udostępniane w bibliotekach. Klasyczne zbiory biblioteczne są mocno związane z nośnikami fizycznymi. Materiały dostępne w postaci cyfrowej są gromadzone i udostępniane w tzw. bibliotekach cyfrowych.

Skip to content