Szczegółowy zakres tematyczny podejmowanych działań
wychowawczo –profilaktycznych w Przedszkolu nr 12 w Żorach

Realizacja odbywa się zgodnie z  podstawą programową wychowania przedszkolnego, kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025
oraz planami wynikowymi grup przedszkolnych.

 

L.p. Cel Formy realizacji Uwagi
1. Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach
a) Dostarczanie dzieciom wzorów właściwego zachowania, w tym: utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz w trakcie ważnych uroczystości bądź przedsięwzięć kulturalnych;

 

– codzienne sytuacje  mające miejsce podczas pobytu
w przedszkolu,- czytanie bajek terapeutycznych,- realizacja programów, projektów, innowacji;
b) Wykształcenie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych;

 

– codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu
w przedszkolu,- uroczystości,- wycieczki;
c) Uwrażliwienie na potrzeby innych, m.in. osób starszych, rodziców, młodszych kolegów;

 

– codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu
w przedszkolu,- uroczystości,- wyjazdy,

– udział w akcjach
charytatywnych;

d) Uczenie przestrzegania zasad dotyczących porządku i poszanowania zieleni w bliższym
i dalszym otoczeniu;
– zajęcia edukacyjne,

– pobyt w ogrodzie,

– spacery, wycieczki;

e) Rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole; – posiłki spożywane
w przedszkolu,- realizacja programów, projektów, innowacji;
f) Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami „savoir-vivre’u”.

 

– zajęcia edukacyjne,

– realizacja projektów, programów
i innowacji.

2. Wzmacnianie kompetencji społeczno-emocjonalnych
a) Przedstawienie dzieciom zasad zgodnego współżycia w przedszkolu;

 

– wprowadzenie kodeksów grupowych;
b) Rozwijanie umiejętności zrozumiałego wyrażania swoich emocji oraz rozumienia emocji wyrażanych przez inne osoby; – codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu,- zajęcia edukacyjne,- bajki terapeutyczne;
c) Kształtowanie umiejętności pomocy potrzebującym oraz wrażliwości na cudzą krzywdę; – udział w organizowanych zbiórkach i innych akcjach charytatywnych,

– literatura dziecięca/bajki terapeutyczne;

d) Wdrażanie dzieci do zgodnej i bezpiecznej zabawy z kolegami; – zabawy dowolne
i kierowane,- codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu;
e) Rozwijanie umiejętności radzenia sobie
w sytuacjach konfliktowych poprzez szukanie rozwiązań w postaci kompromisu;
– rozmowy podczas codziennych sytuacji mających miejsce
w przedszkolu,- drama,- literatura dziecięca/bajki terapeutyczne;
f) Integrowanie dzieci poprzez wspólne gry
i zabawy, a także udział w uroczystościach przedszkolnych i szkolnych.
– gry,

– zabawy,

– dni integracji,

– wycieczki.

3. Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola
a) Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu
i bezpieczeństwu dzieci na drodze
i w przedszkolu;
– realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem,
– spacery,
– wycieczki;
b) Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, zabaw i imprez; – przypominanie
o zasadach bezpieczeństwa  podczas codziennych sytuacji mających miejsce
w przedszkolu,- przeprowadzanie próbnych alarmów (ewakuacja);
c) Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkola i w domu; – realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem,- spotkania ze strażakami, policjantami; 
d) Systematyczne uwrażliwianie dzieci na sytuacje stwarzające zagrożenie oraz budowanie wiedzy na temat ich konsekwencji;

 

– przeprowadzanie pogadanek,

– rozmowy podczas codziennych sytuacji mających miejsce
w przedszkolu;

e) Pogłębianie wiedzy na temat zagrożeń pochodzących ze świata zwierząt i ludzi; – realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem, organizowanie spotkań
z policjantami;
f) Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia;

 

– realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem,- organizowanie spotkań
z policjantami, pielęgniarką; 
g) Uwzględnienie profilaktyki uzależnień
i zachowań ryzykownych: wskazywanie na negatywne skutki związane ze spożywaniem określonych substancji.
– realizacja programu profilaktyki antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”,

– organizowanie spotkań
z policjantami, pielęgniarką,

– realizacja projektów, programów
i innowacji.

4. Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w przedszkolu
a) Uświadomienie dzieciom, czym jest agresja
i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić;
– codzienne zajęcia,

– konkretne sytuacje problemowe występujące w ciągu dnia

– bajki terapeutyczne;

 

b) Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych; -wskazywanie pozytywnych zachowań poprzez projekcję filmów edukacyjnych, czytanie bajek terapeutycznych;
c) Kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; – kształtowanie przynależności do
grupy, odpowiedzialności za siebie i innych,- stosowanie pozytywnych wzmocnień;
d) Rozwijanie empatii oraz promowanie zachowań prospołecznych; – udział w projektach oraz organizowanych zbiórkach;
e) Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne. – rozmowy
z rodzicami podczas zebrań,- podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców,- prowadzenie
i dokumentowanie odbytych rozmów
z rodzicami dotyczących zachowań dzieci.
5. Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia
a) Kształtowanie właściwych umiejętności, przyzwyczajeń i nawyków prozdrowotnych; – zajęcia edukacyjne,

– realizacja projektów, programów
i innowacji;

b) Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu zarówno wśród dzieci jak i wśród rodziców; -zajęcia edukacyjne,

– zajęcia otwarte dla rodziców,

– realizacja projektów, programów
i innowacji;

c) Pogłębienie wiedzy dzieci na temat przyczyn
i skutków nieprawidłowego odżywiania;
– zajęcia edukacyjne,

– realizacja projektów, programów
i innowacji,

– zajęcia
z pielęgniarką;

d) Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie
i higienę osobistą;
– codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu,- zajęcia edukacyjne,- realizacja projektów, programów
i innowacji;
e) Pogłębianie wiedzy dzieci na temat profilaktyki zdrowotnej (np. szczepienia ochronne) oraz związków między zdrowiem
a chorobą;
– realizacja projektów, programów
i innowacji,- zajęcia
z pielęgniarką;
f) Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zdrowego stylu żywienia; – zajęcia edukacyjne,

– realizacja projektów, programów
i innowacji,

– zajęcia
z pielęgniarką;

g) Prawidłowe gospodarowanie czasem podczas realizacji rozkładu dnia; – trzymanie się stałego rytmu dnia;

 

h) Budzenie poczucia przynależności przedszkolnej, szkolnej, regionalnej, narodowej, wpajanie szacunku dla symboli narodowych, historii, kultury i tradycji;

 

-dni integracji,

– wspólne uroczystości,

– festyn,

– obchodzenie świąt narodowych;

i) Udział dzieci w konkursach rozwijających kreatywność; – kiermasze,

– konkursy;

j) Eksponowanie prac dzieci na terenie przedszkola i szkoły;

 

– eksponowanie prac na terenie placówki,
– zamieszczanie zdjęć za pośrednictwem Google Classroom;
k) Organizowanie występów wokalno-tanecznych, teatralnych przed grupą lub zaproszonymi gośćmi; – uroczystości;
l) Organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych;

 

– imprezy przedszkolne;
ł) Bieżące eksponowanie osiągnięć dzieci, zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły lub profilu na Facebooku; – strona internetowa,

– profil na Facebooku;

m) Wdrażanie świadomość i bezpieczeństwa
w Internecie oraz odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
– zajęcia edukacyjne,

-codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu,

– Dzień Bezpiecznego Internetu.

 

 

 

Skip to content