Szczegółowy zakres tematyczny podejmowanych działań
wychowawczo –profilaktycznych w Przedszkolu nr 12 w Żorach

Realizacja odbywa się zgodnie z  podstawą programową wychowania przedszkolnego, kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024 oraz planami wynikowymi grup przedszkolnych.

L.p.CelFormy realizacjiUwagi
1.Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach
a)Dostarczanie dzieciom wzorów właściwego zachowania, w tym: utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz w trakcie ważnych uroczystości bądź przedsięwzięć kulturalnych;  – codzienne sytuacje  mające miejsce podczas pobytu
w przedszkolu, – czytanie bajek terapeutycznych, – realizacja programów, projektów, innowacji;
 
b)Wykształcenie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych;  – codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu
w przedszkolu, – uroczystości, – wycieczki;
 
c)Uwrażliwienie na potrzeby innych, m.in. osób starszych, rodziców, młodszych kolegów;  – codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu
w przedszkolu, – uroczystości, – wyjazdy, – udział w akcjach
charytatywnych;
 
d)Uczenie przestrzegania zasad dotyczących porządku i poszanowania zieleni w bliższym
i dalszym otoczeniu;
– zajęcia edukacyjne, – pobyt w ogrodzie, – spacery, wycieczki; 
e)Rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole;– posiłki spożywane
w przedszkolu, – realizacja programów, projektów, innowacji;
 
f)Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami „savoir-vivre’u”.  – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów
i innowacji.
 
2.Wzmacnianie kompetencji społeczno-emocjonalnych
a)Przedstawienie dzieciom zasad zgodnego współżycia w przedszkolu;  – wprowadzenie kodeksów grupowych; 
b)Rozwijanie umiejętności zrozumiałego wyrażania swoich emocji oraz rozumienia emocji wyrażanych przez inne osoby;– codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu, – zajęcia edukacyjne, – bajki terapeutyczne;
 
c)Kształtowanie umiejętności pomocy potrzebującym oraz wrażliwości na cudzą krzywdę;– udział w organizowanych zbiórkach i innych akcjach charytatywnych, – literatura dziecięca/bajki terapeutyczne; 
d)Wdrażanie dzieci do zgodnej i bezpiecznej zabawy z kolegami;– zabawy dowolne
i kierowane, – codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu;
 
e)Rozwijanie umiejętności radzenia sobie
w sytuacjach konfliktowych poprzez szukanie rozwiązań w postaci kompromisu;
– rozmowy podczas codziennych sytuacji mających miejsce
w przedszkolu, – drama, – literatura dziecięca/bajki terapeutyczne;
 
f)Integrowanie dzieci poprzez wspólne gry
i zabawy, a także udział w uroczystościach przedszkolnych i szkolnych.
– gry, – zabawy, – dni integracji, – wycieczki. 
3.Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola
a)Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu
i bezpieczeństwu dzieci na drodze
i w przedszkolu;  
– realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem,
– spacery,
– wycieczki;
 
b)Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, zabaw i imprez;– przypominanie
o zasadach bezpieczeństwa  podczas codziennych sytuacji mających miejsce
w przedszkolu, – przeprowadzanie próbnych alarmów (ewakuacja);
 
c)Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkola i w domu;– realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem, – spotkania ze strażakami, policjantami;  
 
d)Systematyczne uwrażliwienie dzieci na sytuacje stwarzające zagrożenie oraz budowanie wiedzy na temat ich konsekwencji;  – przeprowadzanie pogadanek, – rozmowy podczas codziennych sytuacji mających miejsce
w przedszkolu;
 
e)Pogłębianie wiedzy na temat zagrożeń pochodzących ze świata zwierząt i ludzi;– realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem, organizowanie spotkań
z policjantami;
 
f)Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia;  – realizacja tematów związanych
z bezpieczeństwem, – organizowanie spotkań
z policjantami, pielęgniarką;  
 
g)Uwzględnienie profilaktyki uzależnień
i zachowań ryzykownych: wskazywanie na negatywne skutki związane ze spożywaniem określonych substancji.
– realizacja programu profilaktyki antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”, – organizowanie spotkań
z policjantami, pielęgniarką, – realizacja projektów, programów
i innowacji.
 
4.Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w przedszkolu
a)Uświadomienie dzieciom, czym jest agresja
i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić;
– codzienne zajęcia, – konkretne sytuacje problemowe występujące w ciągu dnia – bajki terapeutyczne;   
b)Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych;-wskazywanie pozytywnych zachowań poprzez projekcję filmów edukacyjnych, czytanie bajek terapeutycznych; 
c)Kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych;– kształtowanie przynależności do
grupy, odpowiedzialności za siebie i innych, – stosowanie pozytywnych wzmocnień;
 
d)Rozwijanie empatii oraz promowanie zachowań prospołecznych;– udział w projektach oraz organizowanych zbiórkach; 
e)Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne.– rozmowy
z rodzicami podczas zebrań, – podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców, – prowadzenie
i dokumentowanie odbytych rozmów
z rodzicami dotyczących zachowań dzieci.
 
5.Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia
a)Kształtowanie właściwych umiejętności, przyzwyczajeń i nawyków prozdrowotnych;– zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów
i innowacji;
 
b)Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu zarówno wśród dzieci jak i wśród rodziców;-zajęcia edukacyjne, – zajęcia otwarte dla rodziców, – realizacja projektów, programów
i innowacji;
 
c)Pogłębienie wiedzy dzieci na temat przyczyn
i skutków nieprawidłowego odżywiania;
– zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów
i innowacji, – zajęcia
z pielęgniarką;
 
d)Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie
i higienę osobistą;
– codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu, – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów
i innowacji;
 
e)Pogłębianie wiedzy dzieci na temat profilaktyki zdrowotnej (np. szczepienia ochronne) oraz związków między zdrowiem
a chorobą;
– realizacja projektów, programów
i innowacji, – zajęcia
z pielęgniarką;
 
f)Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zdrowego stylu żywienia;– zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów
i innowacji, – zajęcia
z pielęgniarką;
 
g)Prawidłowe gospodarowanie czasem podczas realizacji rozkładu dnia;– trzymanie się stałego rytmu dnia;   
h)Budzenie poczucia przynależności przedszkolnej, szkolnej, regionalnej, narodowej, wpajanie szacunku dla symboli narodowych, historii, kultury i tradycji;  -dni integracji, – wspólne uroczystości, – festyn, – obchodzenie świąt narodowych; 
i)Udział dzieci w konkursach rozwijających kreatywność;– kiermasze, – konkursy; 
j)Eksponowanie prac dzieci na terenie przedszkola i szkoły;  – eksponowanie prac na terenie placówki,
– zamieszczanie zdjęć za pośrednictwem Google Classroom;
 
k)Organizowanie występów wokalno-tanecznych, teatralnych przed grupą lub zaproszonymi gośćmi;– uroczystości; 
l)Organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych;  – imprezy przedszkolne; 
ł)Bieżące eksponowanie osiągnięć dzieci, zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły lub profilu na Facebooku;– strona internetowa, – profil na Facebooku; 
m)Wdrażanie świadomość i bezpieczeństwa
w Internecie oraz odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych.
– zajęcia edukacyjne, -codzienne sytuacje mające miejsce
w przedszkolu, – Dzień Bezpiecznego Internetu.
 
Skip to content