Szczegółowy zakres tematyczny podejmowanych działań
wychowawczo –profilaktycznych w Przedszkolu nr 12 w Żorach
Realizacja odbywa się zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, kierunkami polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024 oraz planami wynikowymi grup przedszkolnych.
L.p. | Cel | Formy realizacji | Uwagi |
1. | Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach | ||
a) | Dostarczanie dzieciom wzorów właściwego zachowania, w tym: utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych oraz w trakcie ważnych uroczystości bądź przedsięwzięć kulturalnych; | – codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu w przedszkolu, – czytanie bajek terapeutycznych, – realizacja programów, projektów, innowacji; | |
b) | Wykształcenie nawyku stosowania zwrotów grzecznościowych; | – codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu w przedszkolu, – uroczystości, – wycieczki; | |
c) | Uwrażliwienie na potrzeby innych, m.in. osób starszych, rodziców, młodszych kolegów; | – codzienne sytuacje mające miejsce podczas pobytu w przedszkolu, – uroczystości, – wyjazdy, – udział w akcjach charytatywnych; | |
d) | Uczenie przestrzegania zasad dotyczących porządku i poszanowania zieleni w bliższym i dalszym otoczeniu; | – zajęcia edukacyjne, – pobyt w ogrodzie, – spacery, wycieczki; | |
e) | Rozwijanie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole; | – posiłki spożywane w przedszkolu, – realizacja programów, projektów, innowacji; | |
f) | Zaznajomienie dzieci z podstawowymi zasadami „savoir-vivre’u”. | – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów i innowacji. | |
2. | Wzmacnianie kompetencji społeczno-emocjonalnych | ||
a) | Przedstawienie dzieciom zasad zgodnego współżycia w przedszkolu; | – wprowadzenie kodeksów grupowych; | |
b) | Rozwijanie umiejętności zrozumiałego wyrażania swoich emocji oraz rozumienia emocji wyrażanych przez inne osoby; | – codzienne sytuacje mające miejsce w przedszkolu, – zajęcia edukacyjne, – bajki terapeutyczne; | |
c) | Kształtowanie umiejętności pomocy potrzebującym oraz wrażliwości na cudzą krzywdę; | – udział w organizowanych zbiórkach i innych akcjach charytatywnych, – literatura dziecięca/bajki terapeutyczne; | |
d) | Wdrażanie dzieci do zgodnej i bezpiecznej zabawy z kolegami; | – zabawy dowolne i kierowane, – codzienne sytuacje mające miejsce w przedszkolu; | |
e) | Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych poprzez szukanie rozwiązań w postaci kompromisu; | – rozmowy podczas codziennych sytuacji mających miejsce w przedszkolu, – drama, – literatura dziecięca/bajki terapeutyczne; | |
f) | Integrowanie dzieci poprzez wspólne gry i zabawy, a także udział w uroczystościach przedszkolnych i szkolnych. | – gry, – zabawy, – dni integracji, – wycieczki. | |
3. | Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola | ||
a) | Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze i w przedszkolu; | – realizacja tematów związanych z bezpieczeństwem, – spacery, – wycieczki; | |
b) | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć, zabaw i imprez; | – przypominanie o zasadach bezpieczeństwa podczas codziennych sytuacji mających miejsce w przedszkolu, – przeprowadzanie próbnych alarmów (ewakuacja); | |
c) | Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkola i w domu; | – realizacja tematów związanych z bezpieczeństwem, – spotkania ze strażakami, policjantami; | |
d) | Systematyczne uwrażliwienie dzieci na sytuacje stwarzające zagrożenie oraz budowanie wiedzy na temat ich konsekwencji; | – przeprowadzanie pogadanek, – rozmowy podczas codziennych sytuacji mających miejsce w przedszkolu; | |
e) | Pogłębianie wiedzy na temat zagrożeń pochodzących ze świata zwierząt i ludzi; | – realizacja tematów związanych z bezpieczeństwem, organizowanie spotkań z policjantami; | |
f) | Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia; | – realizacja tematów związanych z bezpieczeństwem, – organizowanie spotkań z policjantami, pielęgniarką; | |
g) | Uwzględnienie profilaktyki uzależnień i zachowań ryzykownych: wskazywanie na negatywne skutki związane ze spożywaniem określonych substancji. | – realizacja programu profilaktyki antynikotynowej „Czyste powietrze wokół nas”, – organizowanie spotkań z policjantami, pielęgniarką, – realizacja projektów, programów i innowacji. | |
4. | Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w przedszkolu | ||
a) | Uświadomienie dzieciom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić; | – codzienne zajęcia, – konkretne sytuacje problemowe występujące w ciągu dnia – bajki terapeutyczne; | |
b) | Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych; | -wskazywanie pozytywnych zachowań poprzez projekcję filmów edukacyjnych, czytanie bajek terapeutycznych; | |
c) | Kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych; | – kształtowanie przynależności do grupy, odpowiedzialności za siebie i innych, – stosowanie pozytywnych wzmocnień; | |
d) | Rozwijanie empatii oraz promowanie zachowań prospołecznych; | – udział w projektach oraz organizowanych zbiórkach; | |
e) | Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne. | – rozmowy z rodzicami podczas zebrań, – podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców, – prowadzenie i dokumentowanie odbytych rozmów z rodzicami dotyczących zachowań dzieci. | |
5. | Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia | ||
a) | Kształtowanie właściwych umiejętności, przyzwyczajeń i nawyków prozdrowotnych; | – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów i innowacji; | |
b) | Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu zarówno wśród dzieci jak i wśród rodziców; | -zajęcia edukacyjne, – zajęcia otwarte dla rodziców, – realizacja projektów, programów i innowacji; | |
c) | Pogłębienie wiedzy dzieci na temat przyczyn i skutków nieprawidłowego odżywiania; | – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów i innowacji, – zajęcia z pielęgniarką; | |
d) | Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą; | – codzienne sytuacje mające miejsce w przedszkolu, – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów i innowacji; | |
e) | Pogłębianie wiedzy dzieci na temat profilaktyki zdrowotnej (np. szczepienia ochronne) oraz związków między zdrowiem a chorobą; | – realizacja projektów, programów i innowacji, – zajęcia z pielęgniarką; | |
f) | Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej oraz zdrowego stylu żywienia; | – zajęcia edukacyjne, – realizacja projektów, programów i innowacji, – zajęcia z pielęgniarką; | |
g) | Prawidłowe gospodarowanie czasem podczas realizacji rozkładu dnia; | – trzymanie się stałego rytmu dnia; | |
h) | Budzenie poczucia przynależności przedszkolnej, szkolnej, regionalnej, narodowej, wpajanie szacunku dla symboli narodowych, historii, kultury i tradycji; | -dni integracji, – wspólne uroczystości, – festyn, – obchodzenie świąt narodowych; | |
i) | Udział dzieci w konkursach rozwijających kreatywność; | – kiermasze, – konkursy; | |
j) | Eksponowanie prac dzieci na terenie przedszkola i szkoły; | – eksponowanie prac na terenie placówki, – zamieszczanie zdjęć za pośrednictwem Google Classroom; | |
k) | Organizowanie występów wokalno-tanecznych, teatralnych przed grupą lub zaproszonymi gośćmi; | – uroczystości; | |
l) | Organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych; | – imprezy przedszkolne; | |
ł) | Bieżące eksponowanie osiągnięć dzieci, zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły lub profilu na Facebooku; | – strona internetowa, – profil na Facebooku; | |
m) | Wdrażanie świadomość i bezpieczeństwa w Internecie oraz odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. | – zajęcia edukacyjne, -codzienne sytuacje mające miejsce w przedszkolu, – Dzień Bezpiecznego Internetu. |