Regulamin Szkolnej Rady Wolontariatu
Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 5 w Żorach
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
- Szkolna Rada Wolontariatu Szkoły Podstawowej nr 5 Żorach, działa na podstawie art. 68
ust. 1 pkt 9, art. 85 ust. 6 i 7, art. 98 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe ( tekst jednolity – Dz.U. z 2018, poz. 996 z późniejszymi zmianami). - Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. z dnia 29 maja 2003r.) - Szkolna Rada Wolontariatu zrzesza wszystkich chętnych uczniów – wolontariuszy szkoły.
- Wolontariat to bezpłatne, świadome i dobrowolne działanie na rzecz innych, wykraczające
poza więzi rodzinne oraz koleżeńsko-przyjacielskie. - Szkolna Rada Wolontariatu jest inicjatywą skierowaną do uczniów, którzy chcą służyć
najbardziej potrzebującym, reagować czynnie na potrzeby innych, inicjować działania
w środowisku szkolnym i lokalnym oraz wspomagać różnego typu inicjatywy
charytatywne. - Szkolna Rada Wolontariatu działa na terenie szkoły pod nadzorem Dyrektora i włącza się
na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno-opiekuńczo–wychowawczą,
prowadzoną przez szkołę i związane z nią organizacje samorządowe oraz pozarządowe. - W przypadku uczniów, którzy nie ukończyli 13 roku życia zgodę na działalność
wolontariacką wyraża rodzic ucznia – wolontariusza. - Rodzic wolontariusza podpisuje ze szkołą tzw. porozumienie wolontariackie.
§2.
- Organami Szkolnej Rady Wolontariatu są:
1) Opiekun (opiekunowie) Rady Wolontariatu
2) Rada Wolontariatu
3) Wszyscy uczniowie - Członkami władz Szkolnej Rady Wolontariatu mogą być wyłącznie uczniowie szkoły.
§3.
- Kadencja Szkolnej Rady Wolontariatu trwa jeden rok.
- Opiekun Szkolnej Rady Wolontariatu wybierany jest na jeden rok.
§4.
- Posiedzenia Rady odbywają się zgodnie z przyjętym na początku roku harmonogramem
(inicjatywy uczniów). - Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący Rady Wolontariatu po uzgodnieniu
z Opiekunem. - Przewodniczący ma prawo zwołania posiedzenia w trybie pilnym.
- W posiedzeniach rady mogą uczestniczyć – z głosem doradczym – inne osoby zaproszone
przez przewodniczącego. - Zebrania rady są protokołowane. Protokoły pisze sekretarz Rady. Numeracja protokołów
jest ciągła w danym roku szkolnym.
Strona 2 z
Rozdział II
CELE SZKOLNEJ RADY WOLONTARIATU
§1.
- Cele Rady Wolontariatu określa statut Szkoły.
- Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na:
1) pomoc dzieciom, dorosłym i osobom starszym w środowisku lokalnym,
2) udział w akcjach ogólnopolskich oraz międzynarodowych.
3) pomoc w bibliotece szkolnej (np. porządkowanie zbiorów, pomoc w wydawaniu i
przyjmowaniu podręczników).
4) zbiórki darów rzeczowych.
5) udział w akcjach charytatywnych.
6) organizacja i udział w wydarzeniach sportowo – kulturalnych.
7) współpracy z instytucjami zajmującymi się pomaganiem potrzebującym.
8) pomoc i pracę wolontariacką poza szkołą (potwierdzona zaświadczeniem o działalności
w danej placówce, instytucji).
Rozdział III
KOMPETENCJE SZKOLNEJ RADY WOLONTARIATU
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY
§1.
- Szkolna Rada Wolontariatu:
1) Uchwala regulamin Rady Wolontariatu.
2) Składa się z członków Samorządu Uczniowskiego.
3) Członkiem Szkolnej Rady Wolontariatu może być młodzież szkolna respektująca
zasady Rady zawarte w regulaminie, po uprzednim przedstawieniu opiekunom Rady
pisemnej zgody rodziców na działalność w wolontariacie.
4) Działalność Rady opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
5) Rada może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie
we wszystkich sprawach szkoły dotyczących działalności charytatywnej.
6) Członkowie Rady mogą podejmować pracę w wymiarze nieutrudniającym naukę
i pomoc w domu.
7) Każdy członek Rady stara się aktywnie włączyć w działalność Rady, zgłaszać własne
propozycje i inicjatywy, wykorzystując swoje zdolności i doświadczenie.
8) Członek Szkolnej Rady Wolontariatu ma prawo do:
− Jasno określonego zakresu obowiązków.
− Prośby o pomoc.
− Wnoszenia nowych pomysłów.
− Ciągłego rozwijania swoich umiejętności.
− Ochrony przed jakimkolwiek ryzykiem związanym z powierzonych mu zadaniami.
− Wpływu na podejmowane przez koordynatora decyzje.
9) Członek Szkolnej Rady ma obowiązek:
− Sumienne i rzetelne spełniać swoje zadania.
− Być osobą odpowiedzialną.
− Być lojalnym i uczciwym wobec organizatorów i organizacji, dla której pracuje.
− Zachować dyskrecję w sprawach prywatnych podopiecznych.
− Brać czynny udział w różnego rodzaju spotkaniach, szkoleniach, które mają na celu
rozwijanie wolontariuszy.
Rozdział IV
Strona 3 z
ZADANIA SZKOLNEJ RADY WOLONTARIATU
§1.
- Do zadań Szkolnej Rady Wolontariatu należy:
1) Przygotowanie młodzieży do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego
i lokalnego.
2) Zaangażowanie młodzieży do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym,
zapoznanie z ideą wolontariatu.
3) Rozwijanie wśród młodzieży szkolnej postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących
pomocy, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności.
4) Wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
5) Promocja idei wolontariatu w szkole i środowisku lokalnym.
6) Rozeznanie konkretnych potrzeb w najbliższym środowisku, np. praca świetlicy
szkolnej i pomoc nauczycielom w organizowaniu zajęć różnego typu.
7) Stała współpraca i włączanie się w akcje prowadzone przez inne organizacje.
Rozdział V
WYBORY DO ORGANÓW RADY WOLONTARIATU
§1.
- Wybory do Rady Szkolnej Rady Wolontariatu:
1) Wybory do władz odbywają się w sposób jawny.
2) Wybory organizuje opiekun Rady Wolontariatu.
3) W skład Komisji Wyborczej nie może wchodzić osoba kandydująca
do Rady.
4) Wybory odbywają się do końca września każdego roku, nie później niż tydzień po
wyborach do Samorządu Uczniowskiego.
§2. - Przydział funkcji następuje na pierwszym spotkaniu Rady, nie później niż do końca
września, w sposób ustalony przez jego członków w obecności Opiekuna Szkolnej Rady
Wolontariatu. - Rada wybiera: przewodniczącego, zastępcę, sekretarza.
- Kompetencje władz:
1) Przewodniczący Rady organizuje spotkania Rady i reprezentuje Szkolną Radę
Wolontariatu na terenie placówki i na zewnątrz.
2) Zastępca przewodniczącego pomaga w realizacji zadań przewodniczącemu
i przejmuje obowiązki w czasie jego nieobecności.
3) Sekretarz – protokołuje posiedzenia Rady Wolontariatu.
Rozdział VI
OPIEKUN SZKOLNEJ RADY WOLONTARIATU
§1.
- Opiekunem Szkolnej Rady Wolontariatu jest nauczyciel powołany przez Dyrektora szkoły.
- Obowiązkiem opiekuna jest:
1) Pomoc w planowaniu rodzaju działalności i harmonogramu pracy uczniów
wolontariuszy.
2) Udzielanie pomocy w realizacji zadań.
3) Pomoc w nawiązywaniu kontaktu i współpracy z instytucjami potrzebującymi
wsparcia.
Strona 4 z
4) Zapewnienie niezbędnych warunków organizacyjnych do charytatywnej działalności
uczniów.
5) Czuwanie nad prawidłowym działaniem Rady Wolontariatu.
Rozdział VII
NAGRADZANIE WOLONTARIUSZY
§1.
Wolontariusze mogą zostać nagrodzeni w następujący sposób:
1) Pochwała Opiekuna Wolontariatu z wpisem do zeszytu wychowawcy.
2) Pochwała Dyrektora.
3) Dyplom uznania Wolontariusz Roku.
4) Nagroda książkowa na zakończenie szkoły podstawowej dla najaktywniejszych
wolontariuszy.
5) Uczeń, który jest wolontariuszem i realizuje określone zadania może mieć
podwyższoną ocenę z zachowania.
6) Wpisanie informacji o działalności społecznej w ramach wolontariatu na świadectwie
szkolnym oraz świadectwie ukończenia szkoły ( minimum 30 godzin w ciągu dwóch
lat).
Rozdział IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§1.
- Decyzje Rady Wolontariatu podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu
jawnym. - Regulamin jest dostępny wszystkim uczniom szkoły.
- Wnioski dotyczące poprawek do Regulaminu mogą zgłaszać członkowie Rady
Wolontariatu. - Z treścią poprawek należy zapoznać wszystkich uczniów, umieszczając je na gazetce
szkolnej Rady Wolontariatu. - Zmiany w Regulaminie Rady Wolontariatu są uchwalone większością 2/3 głosów
w obecności powyżej połowy członków Rady. - Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Wolontariatu i po uzyskaniu
pozytywnej opinii Opiekuna z dniem zatwierdzenia.