logo Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

logo Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Sprawozdanie z realizacji działań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 w Przedszkolu nr 12 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 5 w Żorach za okres wrzesień 2024 – czerwiec 2025 r. 

W roku szkolnym 2024/2025 Przedszkole nr 12 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 5 w Żorach przystąpiło do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3. 

Kwota przyznanego wsparcia: 3 000,00 PLN.
Kwota wkładu własnego: 750,00 PLN.
Liczba zakupionych nowości: 150.
Dotacja wykorzystana w całości.

Podjęte działania odnosiły się do trzech głównych założeń programu:
I. Zakres współpracy placówki wychowania przedszkolnego z biblioteką publiczną/ pedagogiczną
1. Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek:
Pierwszym etapem realizacji NPRCz była diagnoza środowiska przedszkolnego oraz konsultacje z biblioteką szkolną w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. Ponadto, przy wyborze książek pomocna była analiza recenzji i blogów książkowych: fundacji „Cała Polska czyta Dzieciom”- książki ze Złotej listy, portalu internetowego „Czas dzieci”, „Rodzinne czytanie” – przewodnik po dobrych książkach. Na podstawie takiej diagnozy stworzona została lista książek, które powinny pojawić się w naszej bibliotece.
2. Współpraca z biblioteką szkolną odbywała się poprzez:
a) planowanie zakupów książek,
b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo: wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, zdobyto informacje na temat gromadzonych zbiorów, aby ich nie dublować, wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo. 

Spotkania z rodzicami
Akcje promujące czytelnictwo wśród dzieci odbywały się również wśród rodziców. Informacje na temat roli czytania w życiu dzieci systematycznie zostały zamieszczane w szatni przedszkolnej na stoliku obok biblioteczki przedszkolaka. Poruszały tematykę dotyczącą korzyści wynikających z systematycznego czytania książek dzieciom w wieku przedszkolnym. Temat ten pojawił się również w czasie zebrań z rodzicami w grupach przedszkolnych.

II. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
Książki do biblioteki zostały zakupione zgodnie z zapotrzebowaniem przedszkolaków i wyeksponowane na wyznaczonych regałach oraz w salach przedszkolnych. Wykorzystanie księgozbioru książek dla przedszkola zakupionego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dla Przedszkolu nr 12 w Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 5 w Żorach.
Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:

  • zorganizowanie w salach „Kącika książki”- zachęcenie dzieci do oglądania, opowiadania wybranych książek. Wspólne układanie książek według rodzaju. Ustalenie zasad korzystania z książek w założonych „biblioteczkach”. „Popołudnie z książką” – oglądanie, słuchanie, opowiadanie wybranej przez dzieci literatury;
  • czytanie literatury dziecięcej autorstwa p. Wiesława Drabika w ramach spotkania z autorem;
  • przeczytanie wiersza pt. ”Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego, jako rozpoczęcie konkursu recytatorskiego;
  • przeczytanie wiersza jako rozpoczęcie konkursu plastycznego pt. “Naprawimy misia” Czesława Janczarskiego
  • „Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka” – czytanie książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”, Opowieści o prawach dziecka” Marka Michalaka listopad 2024
  • poobiednie czytanie – czytanie książek wybranych przez dzieci przez dzieci. Wykorzystywanie literatury dziecięcej podczas codziennych zabaw i zajęć. Naprawianie zniszczonych książek.
  • wtorkowe czytanie bajek terapeutycznych w przedszkolu.

III. Wydarzenia promujące i wspierające rozwój  czytelnictwa organizowane w ramach programu:
Działania na terenie przedszkola

  • Udział w projekcie „Plastuś wesoły, zaprowadzi nas do szkoły!” – cały rok
  • Kącik do wypożyczania książek, tzw. „Biblioteczka przedszkolaka”
  • „Popołudnie z bajką” – czytanie książek z kącika – cały rok
  • Narodowe czytanie – wrzesień 2024
  • “Międzynarodowy Dzień Kropki” – czytanie opowiadania „Kropka” Peter Reynolds – wrzesień 2024
  • “Dzień głośnego czytania” – wrzesień 2024
  • spotkanie autorskie z p. Wiesławem Drabikiem – wrzesień 2024
  • spotkanie autorskie  p. Darią Szmelik – październik 2024
  • udział w Powiatowym konkursie poezji, prozy i piosenki patriotycznej dla przedszkoli – październik 2024 
  • konkurs recytatorski pt. „Kocham Cię Polsko” – październik 2024
  • konkurs plastyczny „Miś – ulubiony bohater literacki” – listopad 2024
  • „Tydzień z bajką. Bal postaci z bajek”, „Dzień postaci z bajek” – luty 2025 

Inicjatywy lokalne

  • Zakup nowości wydawniczych po zasięgnięciu opinii dzieci, nauczycieli, rodziców – wrzesień – grudzień 2024,
  • “Dzień Babci i Dziadka” – wspólne czytanie prozy dziecięcej – styczeń 2025,
  • „Poznajemy polskie legendy”- zapoznanie z legendami w oparciu o: czytanie oraz wykorzystanie teatrzyku Kamishibai – czerwiec 2025.

Ponadto  poza harmonogramem odbyły się następujące wydarzenia promujące i wspierające czytelnictwo: 

  • udział przedszkolaków w przedstawieniu „Zamieszanie w krainie bajek” wystawionym przez Szkolną Grupę Teatralną „Autokreacja” – czerwiec 2025; 
  • udział w spotkaniu Szkolnego Koła Czytelniczego: “Dzieci dla Dzieci”, które zorganizowało spotkania czytelnicze dla przedszkolaków podczas, których czytano „Lokomotywę” Juliana Tuwima oraz  zorganizowano zabawy ruchowe oraz „Zgaduj – zgadulę” do przeczytanego tekstu – maj 2025;
  • udział w IV ogólnopolskim konkursie czytelniczym „CzytaMy” promujący czytelnictwo w oparciu o zakupione książki „Gdzie jesteś mamo?” oraz „Proszę mnie przytulić” autorstwa P. Wechterowicz, E. Dziubak. Wykonanie pracy plastycznej nawiązującej do przeczytanej literatury. Konkurs zorganizowany przez Szkołę Podstawową nr 33 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Katowicach im. Stanisława Ligonia – październik 2024 – kwiecień 2025

IV. Działania, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną

  1. We współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Żorach zorganizowane zostały zajęcia biblioteczne, które polegały na poznaniu miejsca i zasad korzystania z księgozbioru dziecięcego oraz pracy bibliotekarza. Zajęcia miały zorganizowane w ramach  Tygodnia Bibliotek i Dnia Bibliotekarza. Zajęcia biblioteczne przeprowadzone w bibliotece miejskiej:, 29.04.2025 r. (grupa czterolatków), 14.05.2025 r. (grupa sześciolatków), 15.05.2025 r. (grupa pięciolatków), 27.05.2025 r. (grupa trzylatków), 29.04.2025 r. grupa (grupa 4 latków)
  2. 18.06.2025 r. przy współpracy z Kołem Gospodyń Wiejskich zorganizowane zostało spotkanie  pt. „Poznajemy legendy o naszym mieście”. Podczas spotkania wykorzystany został teatrzyk Kamishibai;
  3. „Czytanie na trawie” spotkanie z udziałem zaproszonych rodziców, osób ze środowiska lokalnego, absolwentów przedszkola, emerytowany nauczyciel, babcia, rodzice;
  4. W ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom – Czytanie zbliża” odbyło się “Czytanie na polanie”połączone z III Baranowickim Festynem Rodzinnym. Działanie polegało na wspólnym czytaniu rodziców z dziećmi – czerwiec 2025 r.
  5. “Książka dla trzylatka” – udział w akcji zorganizowanej we współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Żorach, pod patronatem Prezydenta Miasta Żory. Płomyk o imieniu Żorek odwiedził przedszkola, gdzie wraz z bibliotekarzem przekazał dzieciom informację, że Żory obchodzą 750 urodziny i z tej okazji wręczył trzylatkom książeczki – 26 maja 2025.
  6. “Czytanie z seniorami” zorganizowane w grupach “B”, “C”, “D”.

V. Uwzględnienie potrzeb dzieci niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek
Przy dokonywaniu zakupów uwzględniono problematykę potrzeb dzieci z niepełnosprawnością i rodzaje niepełnosprawności dzieci w przedszkolu.
VI. Działania promocyjne
Działania promocyjno – informacyjne wynikające z programu są na bieżąco realizowane poprzez zamieszczanie relacji z wydarzeń, akcji, konkursów informacji na stronie internetowej placówki www.zsp5.zory.pl i facebook placówki https://www.facebook.com/profile.php?id=100085906780262&ref=embed_page-. Działania te trwały do końca czerwca 2025. 

Wnioski:
Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z biblioteką szkolną. Wybór i zakup książek do przedszkolnych „Kącików książek” dostosowanych do wieku dzieci spowodował wyraźne i zauważalne zwiększenie zainteresowania zarówno książką, jak i biblioteką. Nowo zakupione książeczki dostarczyły małym czytelnikom wielu radosnych emocji, wrażeń, rozbudziły ciekawość oraz zachęciły je do korzystania i odwiedzania biblioteki dziecięcej. Rozmowy na temat przeczytanych bajek i opowiadań dają możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych, inspirują do nowych działań promujących czytelnictwo dają możliwość częstszego obcowania z książką.

belka logotypowa uwzględniająca logotypy NPRCz 2.0, MKiDN oraz MEN

Przejdź do treści