Działania odbywają się w ramach projektu IOM finansowanego przez Stany Zjednoczone Ameryki Północnej.
Opis działań
Zidentyfikowane potrzeby w społeczności wielokulturowej pod kątem integracji społecznej Zespół Szkolno – Przedszkolny w Baranowicach jest szkołą liczącą 257 uczniów. Budynek mieści się w dzielnicy Żor – Baranowicach. W ubiegłym roku szkolnym dołączyło do grona uczniów 25 wychowanków z Ukrainy. Obecnie pozostało 19 uczniów wielokulturowych. Po przeprowadzonych działaniach część uczniów odnalazła się w nowej rzeczywistości, jednak we wrześniu dołączyły nowe osoby, które są zagubione i mają problem z integracją z grupą rówieśniczą. Chcemy to zmienić, aby Baranowice stały się małą ojczyzną i ostoją również dla migrantów. Potrzeby ludności dotyczące integracji zbadaliśmy w dwóch płaszczyznach. Po pierwsze podczas częstych rozmów z naszymi uczniami, dotyczącymi ich obaw w związku z zaistniałą sytuacją na świecie. Po drugie za pomocą ankiety do rodziców, w której pytaliśmy ich o to, w jaki sposób chcieliby pomóc w adaptacji nowych uczniów oraz o ich propozycje działań. Większość respondentów opowiedziała się za formami warsztatowymi oraz nieszablonowymi formami poznawania środowisk wielokulturowych.
Opis działań projektu: Po prostu RAZEM! Simply TOGETHER!
Cel i opis proponowanych działań
W ramach planowanego zadania przeprowadzimy cykliczne warsztaty dla zespołów klasowych, w których znajduje się grupa docelowa.
Zaplanowane zostały następujące formy działań:
- warsztaty soft trening – interpersonalne, warsztaty cukiernicze dla uczniów i rodziców/dziadków,
- gra miejska,
- nagranie podcastu i teledysku,
- kawiarenka, z której dochód zostanie przeznaczony na Fundację „Gdy Liczy się Czas”.
Warsztaty cukiernicze, prowadzone przez mistrzynię świata w dekorowaniu tortów, będą przeznaczone dla uczniów, rodziców lub dziadków. Stworzone słodkości sprzedamy, organizując kawiarenkę, a osiągnięty dochód wpłacimy już trzeci raz na „Fundację Gdy Liczy się Czas”, która wspiera dzieci chore onkologicznie.
W ramach warsztatów interpersonalnych, na które przeznaczymy 12 godzin, uczniowie w formie praktycznej nauczą się wzmacniać poczucie swojej wartości. Spotkania te, zakończą się ogniskiem, wzmacniającym więzi zespołu klasowego.
Aby zaznajomić uczniów z historią Polski i Ukrainy, przeprowadzimy grę miejską, podczas której uczniowie pomogą głównym bohaterom, Kasi i Dimie odkryć tajemnice historii Polski i Ukrainy oraz zintegrować się, rozwiązując różne zagadki i zadania.
Nagramy również podcast, podczas którego przeprowadzimy rozmowy z absolwentami naszej szkoły oraz emerytowanymi pracownikami. Nagranie będzie zamieszczone w serwisach społecznościowych.
Zorganizujemy również spotkania, podczas których stworzymy piosenkę i nagramy do niej teledysk, który zamieścimy w social mediach. Zwieńczeniem działań będzie wycieczka do kina.